Mitt barn- En lista

Den här listan har jag redan fyllt i en gång när jag bara hade Mosetsson, så nu är det dags att göra det igen fast för nytillskottet!

När fick du/ni reda på att du va gravid? - 13 dec 2009
Vad blev reaktionen? -
Jag blev helt ställd, även om vi hade planerat en kotte till och jag hade slutat med p-piller. Efter pillerstoppet var mensen skitkonstig och inte alls regelbunden, så det var omöjligt att säga när ägglossningen var och det hände inget på flera månader. Jag hade precis börjat jobba och vi tänkte lägga barnagörandet på is ett tag, men då hade Svea redan flyttat in!
Var barnet planerat? - Ja. 
Hur var dina "40" veckor? - Kanon! Inga direkta krämpor att tala om förutom foglossningen, men den höll sig i schack tills allra sista veckorna trots alla lyft och allt bärande som det blir när man är gravid och har ett litet barn redan. Jag kände mig pigg och stark hela tiden, och behövde inte ens springa på toaletten stup i kvarten, jag har älskat båda mina graviditeter.
Fick du bristningar? - Jag fick inga nya på magen alls (yes!) men däremot kom det ett gäng lååångt ner nästan vid blygdbenet som var ilsket röda och kliade förbannat, men dom syns in i bikini eller så, så jag är tacksam.
Hur många veckor och dagar gick du? -
40+5.
Hur mycket gick du upp i vikt? -
10 kilo.
Vilken tid startade dina värkar? - Ca kl 03 på natten kände jag regelbunda sammandragningar, men dom gjorde inte ont.
Gick ditt vatten? -
Nej, hinnorna togs på förlossningen när jag redan var öppen 10 cm och huvudet flög ut halvvägs med vattnet.
Vem hade du med dig på förlossningen? - Mikael.
Hur var din förlossning? - Perfe
kt! Rena barnleken jämfört med första förlossningen.
Hur lång tid tog din förlossning? - Vi kom in till sjukhuset vid 09 och hon är född 2,5 timme senare.
Hur mycket gick du ner i vikt efter förlossningen? - 3 dagar efter förlossningen när vi kom hem hade jag gått ner 11 kilo, sen gick jag ner ytterligare några kilon dagarna efter det. Sen gick jag upp igen...

Ditt barn
När var barnet planerat att komma?
18 augusti 2010.
Vad trodde du det var för kön? - En pojk! Var ganska säker faktiskt, men tji fick jag.
Blev det en tjej eller kille? - Världens finaste tjeja!
När kom han/hon? - 24 augusti 2010.
Hur mycket vägde han/hon? - 4115 gram.
hur lång va han/hon?? - 52 cm.
Vad fick barnet för namn? - Svea Ella Johanna.
Vad har ditt barn för storlek på kläder nu? - För tillfället 68, men inte i många dagar till.
Sovtider? - Hon brukar vakna runt 07 och sover oftast tre lurar under dagen på kanske 2,5 timme sammanlagt. Sover för natten runt 20.
Hur mycket väger ditt barn nu? - För en vecka sedan vägde hon 7580 gram.
Det senaste utveckligen ditt barn gjort? -
Hon har småskrattat innan men idag kom det ett riktigt rejält gapskratt när Moa svingade sin gosekrokodil framför henne, så galet charmigt! Sen har hon lärt sig rulla nyligen och leker med sina fötter.

Kläder och saker:
Vart köper du dina barnkläder? -
Helt klart mest på Lindex, men jag tycker att deras utbud blir sämre och sämre. Klickar hem en del från internet.
En baby/barnbutik du gillar? - Finns det någon jag INTE gillar?
Nått märke du föredrar? - Hade man kunnat ignorera prislappen hade jag köpt mängder av kläder från Småfolk, Molo, Villervalla och alla andra märken med ljuvliga färger och mönster.
Vad är favoritplagget ditt barn har? - Hon har fått en underbar röd overall/sparkdräkt från Kik Kid av sina kusiner som jag längtar tills hon växer i!  
Vad är det dyraste ditt barn har? - Ingen aning, hon har inte hunnit samla på sig så hemskt mycket ägodelar än, haha.
Senaste du inhandlade? - Ett gäng nya mössor.
Bästa leksaken ditt barn har? - Träskallran från Brio.
Någon sak du VERKLIGEN ska spara? - Bebisleksakerna får nog kasseras efter två barn, men alla ljuvliga klädesplagg blir svårt att skiljas ifrån...

Om du fick välja:
Nytt eller begagnat -
Alla vill väl ha nytt om man får välja? Men jag älskar att plocka fram Moas gamla plagg och klä Svea i samma, nostalgi på hög nivå!
Ligg eller sittdel - Liggdel, praktiskt, varmt och bra...
Napp eller snutte - Snutte, hon vill gärna ha något över ansiktet när hon sover. Ingenting mina nerver gillar.

Du som förälder:
Trivs du med föräldrarollen? -
Ja, jag älskar att vara mamma. Det finns inget bättre. Inget jobbigare hellre förmodligen, men den här kärlek är HELT OSLAGBAR.
Är du stolt över ditt barn? - Jag kan inte beskriva med ord hur stolt jag är!
Hur ser dina matvanor ut? - Dåliga, jag äter inte regelbundet utan går och tassar i skåpen. Det syns på midjemåttet. 
Stressar du mycket? -
Ja, jag är inte direkt stresstålig om man säger så.
Hur ser dina sovtider ut? - Jag lägger mig för sent och blir för tillfället väckt av hungrig bebis OFTA, så jag skulle tippa på att jag får 5-6 timmar väldigt osammanhängande sömn varje natt.
Vad gör du helst en fredag? - Äter god mat och busar med söta och ibland lydiga små barn. 
På vilket sett har du förändras? - Jag har blivit tuffare, betydligt mer effektiv, blödigare och betydligt mer harmonisk sen jag blev mamma. Och ännu räddare för döden.
Vad är det första du tänker på när du vaknar? - Jag är zombifierad och tänker inte.
Umgås du mycket med andra föräldrar? - Nja, inte lika mycket sedan vi flyttade från stan och min älskade ÖF.
Vad är bäst med att fått barn? - Man får tillgång till en helt annat värld, det är så häftigt att se världen ur ett oförstört barns perspektiv. Man förstår vad som är viktigt och vad som verkligen betyder något, och man får uppleva en hel ny sorts kärlek. 
Och slutligen.. hinner du med "egen tid"? - Det är lite sissådär med det. Några timmar på kvällen innan läggdags brukar jag i alla fall sitta utan barn i famnen, men oftast har jag min lilla sugfisk där!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Tjusigt tredjenamn Svea har! Och första, jag älskat det namnet. Om jag hade fått en tjej skulle hon lätt fått heta det! Roligt att du skrivit två inlägg såhär på ingen tid alls, jag älskr din blogg!

2011-01-03 @ 00:56:31
Postat av: Mirre

Hej.



Vore kul och höra vad ni hade för namnförslag? Både kille och tjej? Och hur ni kom fram till andra namnen, för Moa har väl andra namn efter sin gudmor el hur det nu är =)

2011-01-04 @ 20:35:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0