Graviditetsvecka 27

Vecka 27

Barnet ser nu ut som det kommer att göra vid födseln förutom att det är mindre och smalare. Lungorna, levern och immunförsvaret behöver fortfarande utvecklas men om barnet skulle födas nu så har det cirka 80 procent chans att överleva. Hörseln fortsätter att förfinas och fostret kan känna igen både mamman och eventuellt pappans röst.

Från och med nu mäter man fostrets hela längd. Tidigare mätte man längden från huvud till stjärt. Nu är barnet ca 30 cm långt och väger ca 1 kilo.

Grattis - nu är det den första veckan i den tredje och sista trimestern. Det kan hända att du känner en fot som tar spjärn mot magen. Barnet för att testa sina krafter.

Vid den här tidpunkten av graviditeten är det inte ovanligt att man får hudförändringar som graviditetsstrimmor, så kallad striae. Man kan också uppleva klåda. Det kan vara hormonerna som påverkar huden men det kan också bero på att du lider av vätskebrist. I allvarliga fall kan det bero på förändringar i levern. Rådfråga din barnmorska om du har klåda.


Bättre sent än aldrig, här kommer lite info om nuvarande veckan.
Bara en vecka kvar tills jag börjar räknas som höggravid och jag känner mig HELT KLART höggravid redan. Lillefot har börjat med avancerad gymnastik i magen och i skrivandets stund så studsar magen åt alla håll och det känns som en babianfarm där inne. Hen har börjat bråka på kvällarna när jag ska sova precis som Moa, och det känns som det krafsar mot huden när jag ligger på sidan och magen kläms av madrassen. Kisseriet börjar sätta igång nu också, mirakulöst nog klarar jag mig nätterna igenom fortfarande.
Halsbränna har jag fått också, en helt ny företeelse för min del.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0