Graviditetsvecka 10

Vecka 10
Så här dags i graviditeten är fostret 3.2 till 4.3 cm och det är enklare att bestämma fostrets vikt eftersom det börja lägga på sig lite hull. Din bebis har vuxit i en otrolig hastighet de senaste veckorna och nu väger den 5 gram och är stor som ett litet plommon, men på din mage syns ännu inte så mycket.

 Denna veckan är något av en milstolpe i fostrets utveckling. I den tionde veckan är alla delar och organ i kroppen anlagda och nu återstår ‘bara’ för dem att utvecklas och mogna under resten av graviditeten. Fingrar och tår har vuxit isär och svansen har försvunnit. Fostret har redan utvecklas smaklökar och tandanlag. Hjärnan växer med otroliga 250 000 nya neuroner per minut! Hjärtat är fullt utvecklat, men de externa könsorganen syns inte förrän under nästa vecka, även om testiklarna hos pojkar redan producerar testosteron.

Eftersom dina hormoner flödar vid den här tiden så kan du märka en rad fysiska och psykiska symptom. Många gravida upplever att de blir lätt upprörda och har kraftiga humörsvängningar. Fysiskt så börjar de flesta öka ordentligt i vikt och en del kan få lätt blödande tandkött och svullen sköldkörtel. I genomsnitt ökar man 13 kg i vikt, men det mesta av den ökningen sker i andra och tredje trimestern.

Det är vanligt att man känner sig oattraktiv, otillräcklig och orolig inför framtiden. Det är normalt att ibland uppleva tvekan och att ifrågasätta graviditeten och det som skall komma. Det är en stor händelse i livet att få barn.

Hmm, ja det stämmer nog ganska bra det där. I måndags började jag gråta på jobbet för jag tyckte att Mikael snäste åt mig i telefon, jag delar ju rum men som tur var sitter vi med ryggarna mot varandra så jag smög ut i sidled för att snyta mig och ta mig samman inne på toaletten. Lite senare samma dag stod jag i duschen och sjöng. Låten jag skönsjöng till var "Big big world" som jag på något sätt uppfattade som sorglig också började jag tänka en massa hemska tankar om att Moa inte var där när jag kom ut från duschen och grät och grät och grät så att jag var tvungen att böja mig framåt för att grinandet slet så på magmusklerna, sen var jag tvungen att stänga av vattnet och torka mig i ögonen för det var smink överallt.
Fler sådana attacker undanbedes.
Annars så mår jag i stort sett precis likadant som i Moa-graviditeten den här veckan. Mår illa som fan på kvällarna och är SJUKT gasig i magen vilket resulterar i en hel del magknip. Läste igår att matsmältningen tar dubbelt så lång tid under graviditeten så jag antar att det beror på det. I lördags var vi hos mamma och då drack jag tre yttepyttesmå glas cola för första gången sen i julas och jag fick helt jävla galet ont i magen efteråt. Men, men- jag har många veckor på mig att frossa i godsaker tills den här bebisen är ute, den här friskusperioden borde vara över snart.


För övrigt så har vi budat på huset nu! Mikael var där på en extravisning igår och hans far tog en titt på vinden och det ser lätt fixat ut. Så nu jävlar får ni hålla tummarna!


Kommentarer
Postat av: Emma

JAg håller tummarna!

2010-01-20 @ 14:02:45
URL: http://sympathyforme.blogg.se/
Postat av: Ida - Vi och hon ♥

oj oj va spännande! håller tummar och tår!! kram

2010-01-20 @ 19:22:07
URL: http://nogg.se/blogg.asp?idHomepage=112025
Postat av: Anonym

Vaddå, det är inget konstigt. De flesta uppftattar "Big Big World" som sorglig låt och har alltid gjort sedan den kom 1998? Det är inte direkt "Åh vad jag älskade dig just då" (en helt annan slagdänga med Lotta Engberg som kom samma år).

2010-12-01 @ 19:10:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0