Öppna förskolan

Idag är en ypperligt bra dag av följande anledningar:

1) Moa somnade kl 20 igår och sov utan att vakna en enda gång till kl 06! Och detta utan någon hemsk 5 minutersmetod- in your face BVC!
2) Jag har sett över mina föräldradagar och upptäckt att tack vare mitt snålande under året som har gått så kan jag vara ledig i hela 9,7 månad till! Hur fan gick det till liksom? Har visserligen tagit ut tre dagar ersättning i veckan under hela våren, men sen har ju Mikael varit hemma och tagit ut full ersättning, så det var förvånande och jag blev så glad, så glad!
3) Jag har äntligen vågat gå till Öppna Förskolan och nu ligger en supertrött och lycklig bebis och sover sött!

Har ju känt att jag har myror i kroppen ett tag nu och Moa klättrar ju bokstavligen på väggarna, så jag kände att det var dags. Dags att svälja sin blyghet (och sina fördomar) och gå till ÖF. Jag ringde i morse för att kolla ifall det var lungt att jag kom dit fastän Moa är snorig och fick prata med en riktig mystant som sa att vi var sååå välkomna. Det kändes lite bättre då, när jag visste att jag hade en slags kompis som väntade på mig där.
Promenerade dit, uppför helvetesbacken med högklackade stövlar, det var rätt tufft. Så när jag kom fram var jag svettig och äcklig och blev ännu svettigare när jag inte begrep hur man fick upp grinden på väg in, och när jag äntligen var inne tar jag av stövlarna och upptäcker att halva strumpan på höger fot är helt blodig, och då menar jag knallröd, och inte bara en liten fläck. Ingen bra start kanske, men jag lyckades vrida på strumpan så att det knappt syntes.
Sen blev jag guidad runt (har redan bestämt mig för att göra fot och hand-avtryck på Moa i gips, dom gjorde jättefina gipsgrejer i form av ett hjärta som man kan rama in) och Moa fick utforska lite, hon hittade en liten kompis som hette Alex som hon lekte med hela tiden vi var där. Hon hann dessutom käka sin lunch där, hon åt en hel burk vilket är rekord sedan hon blev förkyld hela veckan, så jag var väldigt glad.
Sist men inte minst blev det sångstund! Det var bara tre andra bebisar, två stycken i Moas ålder och en plutt på fem månader och jösses vad glad hon blev! Hon var helt lyrisk under "Imse Vimse" och när vi kom till "Hoppihoppihare" höll hon på att svimma av lycka! Sångledartanten delade ut små påsar inför varje låt så att alla bebisar fick öppna varsin påse och se vad som fanns inuti- och sen sjöng vi om det. Moa fick en snigel i sin påse= "lilla snigel akta dig". Men det bästa sparade dom till sist, och det var bebisorkestern! Då fick alla bebisarna sätta sig i en stor mjukispool på golvet som var full med kuddar och spela på maraccas i form av såna där ägg ni vet, Moa blev om möjligt ännu gladare och skakade äggen som en tok.
En väldigt bra dag helt enkelt- ska lägga in lite bilder senare, kameran dog där borta så nu laddas den för fullt.

Imorgon är det onsdag och sista dagen innan Mosans första födelsedag, så då ska här inhandlas de sista prylarna inför det, bland annat omslagspapper och ingredienser till tårtan. Har fått ett väldigt spännande recept av en gullig trådtjej, och det ska bli spännande att se om jag lyckas:)


Kommentarer
Postat av: Soffy

Vi var också till öppna förskolan för första gången idag! På "klapp & klang", en sångstund. Det var jättekul och det var många små barn, tror de var nästan 30 stycken! Det var jättekul tyckte både Skruttan och jag, kul att ha nån aktivitet. Och sen är det alltid kul att se hur ens barn är bland okända, och helst andra barn. Hon somnade som en stock i vagnen på vägen hem och det är inte vanligt så hon var nog nöjd :D

2009-09-15 @ 14:46:29
URL: http://tillsoffy.blogspot.com
Postat av: Anonym

Ja, öppnis är himla najs. Därför är det synd att vi inte kommer att gå dit nu under höst och vinter, på inrådan av läkare. Var försiktig med vilka grejer Moa stoppar i munnen där, influensor och annat smittar som bara den på dagis/öppnis!!!

2009-09-15 @ 17:26:29
Postat av: Cathrine

Hej! jag har läst din blogg sen du va gravid, och jag tycker att du är super duktig på att skriva.



Jag läste i detta inlägget att du bara ta ut tre dagar i veckan. Jag är själv mamma till en pojke på lite över året, och fick veta av en kompis att man måste plocka ut fem dagar i veckan efter att barnet fyllt ett. Om man man inte gör det så sänker dom den dagliga ersättningen. Men jag tycker att du ska ringa försäkringskassan och kolla.



:)

2009-09-17 @ 09:09:47
URL: http://cadis.bilddagboken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0