Tisdag

Nu sover pruttbebis middag, fan vad rolig hon är! Hon har lärt sig att prutta med munnen mot saker och varje gång jag ska natta henne i knäet så letar hon upp lämplig hudbit som sticker fram på mig (axeln, armen, halsen eller urringningen) och pruttar som en galning så att jag asgarvar, detta gör hon bara när hon är supertrött så hon brukar stirra förvånat och lite groggy på mig och småle. Och tuggar på min haka gör hon fortfarande också, hon suger fast så fort hon får möjligheten, på far sin satsar hon på näsan.

Glömde ju att skriva en liten lista på vad min stora tjej på 8 månader nu kan:

- Dricka själv ur sin nappflaska med handtag (även om hon mest biter på nappen).
- Sätta sig upp själv, både från magläge och när hon ligger på rygg. Så nu har vi en liten piggelin som sitter och kikar i spjälsängen varje morgon!
- Ställa sig upp med stöd.
- Säga "mamma", "pappa", "där" och givetvis de vanliga bebisljuden; dada, baba, gaga.
- Kryper supersnabbt i sängen och även på golvet är det på gång, men hon varierar mellan att krypa, hasa och kasta sig framåt.
- Hon är tokduktig på finmotoriken! Hon plockar upp pyttesmå saker, drar i smala snören och klickar på små knappar med en fingertryckning och mosar inte allt med hela handen. Jag är grymt imponerad av detta, hon fattar galoppen direkt med alla leksaker och förstår vad hon ska göra om man gömmer något eller stoppar ner saker någonstans.

Ja gud vad här händer grejer! Jag hoppas på att hon fortsätter lägga sin energi på att lära sig småpill istället för att klättra runt som en tok och börjar gå superfort, det klarar inte mina nerver! Jag vill att hon ska vara riktigt stabil innan hon vandrar iväg, jag tycker att det är tillräckligt hemskt när hon trillar på näsan i sittande ställning, står hon upp blir det ett rätt högt fall!
I morgon ska vi till BVC på 8-månkontroll. Mikael är iväg hela dagen då han ska på kurs och jobbar sent och på kvällen har han en körlektion så det blir bara jag och Moset hela dagen, en tjejdag helt enkelt. Ska bli grymt spännande att se hur hon vuxit nu, jag gissar på 9380 gram och 73,5 cm! Jag brukar vara jävligt bra på att gissa så det ska bli kul att se om man har rätt igen.

Igår när jag åkte och hämtade thaimat (fy fan vad gott!) så var det en stackars tant som ramlade på bussen, insåg att jag är en slags vardagshjälte eftersom jag var den enda som lyfte mitt arsle från sätet och sprang dit för att hjälpa till. Nu behövdes det inte ändå eftersom att hon hade sin gubbe med sig som hjälpte henne upp, men ändå. Skäms på er svenskar!
När jag bodde i angered var det också en tant som ramlade på bussen, och hon ramlade rejält! Hon satt på handikapp-platsen och hade sin pensionärsvagn framför sig som hon inte hade satt i bromsen på och dessutom höll i, så när bussen svängde rullade vagnen iväg och lilla tanten flög efter, gled på golvet kanske 1,5 meter och satt sedan fastkilad under vagnen med benen. Då var det också bara jag som reagerade, den dumma chauffören stannade inte ens utan fortsatte att köra som en tok medan jag lyfte bort vagnen från tanten, grabbade tag runt bröstet på henne och på något sätt lyckades lyfta upp henne på sätet i farten. Och det var ingen späd tant ska ni veta och jag var rätt tunn själv på den tiden. Fan vad jag är bra! Moa kan skatta sig lycklig över att ha en sån mönstermedborgare till mor.

Tror för övrigt att jag har fått migrän, är det inte det så är det en hjärntumör. Har haft en fruktansvärd huvudvärk ofta det sista, trodde att det berodde på mina förgamla linser eller sömnbrist, men nu har jag sprillans nya linser och sover som en gud på nätterna, ändå var mitt huvud på väg att explodera under gårdagen.
Migränmedicin nästa! Man har inte tid eller möjlighet att vara sjuk och ha ont när man har en pruttbebis att ta hand om.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Duktiga Moa! :)



Hoppas det löser sig med din migrän. Inte roligt det :(

2009-05-19 @ 13:58:52
URL: http://skumling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0