En god mor

Jag har sammanfattat en liten lista här med kriterier till hur man blir en god mor enligt alla dessa viktigpettrar där ute:

Till att börja med ska man innan man ens planerar barn:

- Vara MINST 25 år (innan dess kan man inte ta ansvar) men inte äldre än 40 år (då är man självisk som riskerar barnets hälsa).
 
När man föder barn ska man:
- Föda vaginalt, förstås. Annars har man FÅTT barn och inte FÖTT och sluppit undan för lätt pga sin egen lathet. Det SKA göra ont att föda barn!
- Helst klara sig med bara profylaxandning som man bör ha gått en kurs i under graviditeten.
- Om man måste ha någon bedövning ska man välja icke medicinska metoder som TENS, akupuktur eller sterila kvaddlar- lustgas i extremt fall! Har man använt EDA ska man skämmas, naturen säger att man ska ha ont som sagt.

Och skötseln av ett barn ska gå till på följande vis:
- Man ska amma till varje pris! Är man inte beredd att ha sitt barn fastsuget på bröstet dygnet runt så att man aldrig får sova och att bröstvårtorna blöder så borde man inte ha skaffat barn från första början!
Flaskbarn får alltid men för livet.
- Man ska samsova.
- Man ska använda bärsjal och absolut inte babybjörn.
- Man ska promenera med vagnen minst ett par timmar per dag.
- Våtservetter får ICKE användas då de i smyg har en frätande effekt på bebisrumpor.
- Sängkläder, pyjamas och stumpor ska bytas varje dag.
- Samtliga kläderplagg, sängkläder och annat tyg som kommer i kontakt med bebisen ska tvättas utan sköljmedel och parfymerat tvättmedel innan användandet pga kemikalier.
- Flaskor och nappar (om det stackars barnet måste använda detta) ska kokas varje dag.
- Bebisar får inte ligga själva utan ska helst tas med även in i duschen (om man nu verkligen MÅSTE duscha).
- Barnvakt under de första åren stör anknytningen till barnet.
- Barnvagnar får inte vara vända utåt de första åren.
- Första smakportionen får inte ges ens en dag innan fyra månader och man ska helst vänta till minst 6 månader (och helamma tills dess).
- Man ska givetvis laga all barnmat själv.
- Gåstolar ska inte användas då de hämmar utvecklingen.
- Bebisar får under inga som helst omständigheter få en skymt av teveapparaten.
- Man måste skaffa syskon till sitt barn, annars kommer barnet att bli totalt asocialt och inte kunna föra sig i diverse sammanhang. MEN, man får inte skaffa barnen för tätt för då får inte det första barnet tillräckligt med EGENTID.
- Man måste vara med i föräldragrupp både före och efter födelsen, man ska även trippa iväg till Öppna förskolan en gång i veckan och gå på diverse babyaktiviteter som babysim, babyrytmik och babygymnastik. Annars blir barnet understimulerat.

Jag lyckas pricka in punkterna att föda vaginalt (dock med EDA så där sprack den duktigheten), att ha en ergonomisk bärsele som klassas som nästan lika bra som en sjal, jag tvättar alla nyinköpta kläder innan de används och jag har inga planer på att ha barnvakt en längre stund på ett bra tag.
Med andra ord är jag fullkomligt värdelös, stackars Moa, stackars barn! Man kan helt klart se hur hon lider stackarn.

Snart ska vi iväg på en dejt med gudmodern Tina. Det ska bli förbannat mysigt, så jag uppdaterar förhoppningsvis senare.
Tack söta Jenny för tipset om skorna, är det INGEN mer som har någon åsikt i denna viktiga fråga? Huh?

Kommentarer
Postat av: Jenny

Och jag har inte ens fött vaginalt. I och för sig funkade min amning så jag är väl uppe på noll igen då ;) TV = suverän barnvakt ibland om du frågar mig. Och barnvakt - det har vi haft över natten två gånger redan. Hur ska det gå för mitt lilla flickebarn??? Lika bra att ta kontakt med en ungdomsanstalt på en gång.

2009-05-29 @ 12:55:47
URL: http://klutt.blogspot.com
Postat av: Linn Daggert

Jag har brutit mot alla dessa punkter:o

Eller ja, jag klarade mig med bara lustgas;)



Ne då.., håller med dig helt!:)

2009-06-06 @ 20:34:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0