Onsdag

Förlåt för det obegripliga inlägg ett igårkväll, det låter som att jag var full men det var jag faktiskt inte. Och TACK söta Emma för kommentaren! Men det är faktiskt en underbar sida med föräldraskapet åtminstone för min egen del, man oroar sig för sin guldklimp tjugofyra timmar om dygnet och det finns ingen hejd på alla skräckscenarion i huvudet. Det är skitläskigt att ha ansvar för en annan människas liv, allt jag gör kommer att påverka henne.
MEN, man lägger liksom annat på hyllan. Sånt som man mådde dåligt av och tyckte var oerhört viktigt att älta timme efter timme förträngs och glöms bort, man lär sig förmågan att prioritera sina problem. Dessutom ser man ett helt annat värde i livet och man passar på att njuta av nuet (jag är så jävla filosofisk just nu, det kanske är en form av PMS).
Man kan inte supa sig full när man är olycklig eller ägna sig åt annat ångestdämpande för stunden och man kan inte ligga i sängen och grina en hel dag, och ett litet leende från bebbsan överglänser liksom allt, ingenting känns nattsvart när man har det allra ljuvligaste barn hos sig.

I natt har Moa sovit hos mig för första gången på länge, hon bara vaknade och vaknade och vred oroligt på sig av okänt anledning så hon blev parkerad bredvid mig från 01 på natten och framåt. Nu på morgonen  visade det sig att hon är jättehård i magen så det var väl det som var kruxet.
Igår var jag och Moa på utflykt i slottskogen. Vi hade skitbråttom till bussen och stod och trixade med selen till barnvagnen när en tant dyker upp bredvid oss och frågar om jag vet vart man hämtar påsar till komposteringen, hon var nyinflyttad. Jag var dum nog att svara att jag tyvärr inte visste då vi slänger alla sopor i samma påse, hemska människor som vi är. Det skulle jag förstås inte ha gjort, för då blev tanten väldigt upprörd och körde igång en lång utskällning som inkluderade ord som "lilla flicka", "mot reglerna" och "förbjudet". Den vanliga Sofia hade givetvis stått kvar och blivit skälld på men klockan tickade och jag har kanske blivit lite tuffare trots allt, för jag avbröt tanten, ursäktade mig och rullade iväg. Men tro mig, tanten har inte glömt- hon gav mig ett "det här ska du få sota för"-ögonkast innan jag försvann. Men hon får skvallra hej vilt, jag har en bebis som trumfkort så vi är liksom redan förlåtna.

I Slottskogen kikade vi på ankor och pelikaner och även på sälarna som låg på torra land. Blev helt förfärad först när bassängen var tom och sälarna låg och flämtade på botten, men givetvis hade vi lyckats pricka in dagen då säl-vattnet byts ut totalt.
Sen fick jag den geniala idén att gå med Moa till barnens zoo. Tyvärr hade jag totalt glömt att detta zoo ligger högst upp berget och jag fick rulla barnvagnen i en nästan lodrät backe typ 200 meter. Flåsade som fan och såg antagligen väldigt plågad ut för det var en tjej som frågade om hon skulle hjälpa mig att köra vagnen en bit. Fy fan vad tungt det var, undrar var Slottskogens grundare tänkte på när han placerade barndelen av parken högst upp dit alla måste släpa sina vagnar.
Var helt död när vi kom upp och vände typ direkt, insåg att Moa var aningen för liten för att få något utbyte av barnens zoo, det var mest femåringar som jagade ledsna getter och hönor där inne.
Så vi vände om att placerade oss på gräsmattan (efter att först råkat hamna i ett gigantiskt stim med knott vilket gjorde mig aningen panikslagen. Moa var i alla fall vansinnigt road hela tiden och hängde ut över kanten på vagnen och stirrade med stora ögon på allt, hon verkar bara dissa vagnen om det inte finns något roligt att titta på, så fort minsta lilla träd dyker upp vid sidan om blir hon lyrisk. Ännu en anledning att flytta ut på landet.
Det var en mysig dag hur som helst, riktig husmanskost till middag och sen ett DUBBELAVSNITT av Desperata hemmafruar, herregud vad jag grät. Tråkigt dock att det var säsongsavslutning, men tevekvällarna är rätt späckade nu faktiskt. Ikväll kommer norska barnmorskorna och i morgon börjar norska Unga mödrar, det ska bli väldigt spännande med denna norska invasion. "Mommas boys" på måndagar på trean är grymt kul också faktiskt. Och just det, SVT har börjat sända "Hammarkullen" på teve igen, det är fan underhållning på hög nivå! Jag tycker att alla program och serier från göteborg är kul för då kan man peka och skrika "där har jag vart! där har jag vart!".
Kan tillägga att Hammarkullen ser ännu skabbigare ut nu än för sissådär tio år sen när serien spelades in.

Och viktigaste av allt idag då, det är Moas niomånadersdag! Jag ska fota 9-månkort sedan att lägga in och sen tänkte jag komma iväg till BVC och få en vikt också, trots att det inte var sålängesen vi var där. Tippar på 10200 gram MAX, hon kan inte behålla mycket fett nu så som hon kryper omkring.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0