SLEMPROPPEN HAR LOSSNAT!

Nej, jag VET att det kan dröja lite till innan förlossningen kommer igång trots att slemproppen lossnar men nu verkar det ju i alla fall hända grejer, wihooooo!:D

Satt och kissade i godan ro som vanligt men när jag skulle torka mig så kändes det helt halt och konstigt, först trodde jag att det måste vara oljan som jag smörjer in mig med på morgonen men sedan tittade jag på papperet och det var tveklöst slemproppen, geléaktigt och gult och med lite blod i, nu är jag SÅ lycklig! Kanske slipper jag igångsättning. Börjar genast inbilla mig att det känns konstigt i magen, spännande!
För er som inte vet hur det funkar klistrar jag in en liten text här ang. proppen:

Slemproppen

Vad är slemproppen?
Slemproppen (även kallad fibrinpropp) kallas det sega slem som täcker för livmoderhalsen.
Den bildas redan i vecka 4 och följer sedan med under hela graviditeten och sitter som en kork, ett skydd, mellan slidan och livmodern. Allt för att skydda fostret från bakterier etc som annars skulle kunna komma in i livmodern.


När lossnar slemproppen?

För det mesta lossnar den när värkarna börjat, men ibland kommer slemproppen redan två veckor innan barnet föds, men det hör dock till ovanligheterna. Slemproppen kan gå i omgångar där delar kommer ut, och den kan också återbildas.
Att slemproppen går är alltså inte ett tecken på att förlossningen nödvändningtvis kommer starta med en gång, utan snarare att det närmar sig och att du bör vara redo. Att proppen lossnat betyder att livmoderhalsen börjat vidga sig.


Hur ser slemproppen ut?

Slemproppen brukar se ut på massor av olika sätt men beskrivs bla som en gelépropp, en slemmig flytning, en trådig flytning, en korv...ja ni ser - den kan se ut på många olika sätt.
Slemproppen kan vara transparant, lätt gulfärgad, lite beigeaktig....brun...röd...osv osv. Den kan ha rosa-röda strimmor i sig eller vara blodblandad.

Får du en blödning i samband med slemproppen, eller om slemproppen är blodblandad är det normalt ingen fara. Det kallas då en teckningsblödning (teckenblödning) som även det är ett tecken på att förlossningen snart kommer att starta.
Om däremot blödningen är kraftig ska du genast åka in till sjukhuset, och det ska du helst göra liggande, så kontakta ambulans.
Det är alltid bra att kontakta sin barnmorska för säkerhets skull om man har blodblandade flytningar under graviditeten.


Kommentarer
Postat av: malin

va kul =) hoppas bebis behagar komma ut. typ idag/kväll =)

2008-09-15 @ 15:31:54
Postat av: Oxjerp från lunar

Jaaa :) Hoppas lillen kommer ut ikväll :) Hoppashoppashoppashoppas!

2008-09-15 @ 16:00:07
Postat av: Linnea och Anthony

Åh, hoppas hoppas hoppas att det händer något snart då!! =)

2008-09-15 @ 17:13:37
URL: http://nea.babyblogg.se
Postat av: Jannike

Åh va roligt. mina sammandragningar kom igång efter 11 timmar, värkar 24 timmar. bebis ute 30 timmar efter slempróppen gått:) Håller tummarna för att de kommer igång och att de händer något nu. SÅ som du skrev i ditt föra inlägg med att stänga av telefonen. De gjorde jag några dagar innan Bf. alla bara undrar hur jag mådde och hur de gick. Så jag förstår hur du känner. Lycka till

2008-09-15 @ 17:41:57
URL: http://antonsmamma07.babyblogg.se
Postat av: Jannike

Åh va roligt. mina sammandragningar kom igång efter 11 timmar, värkar 24 timmar. bebis ute 30 timmar efter slempróppen gått:) Håller tummarna för att de kommer igång och att de händer något nu. SÅ som du skrev i ditt föra inlägg med att stänga av telefonen. De gjorde jag några dagar innan Bf. alla bara undrar hur jag mådde och hur de gick. Så jag förstår hur du känner. Lycka till

2008-09-15 @ 17:42:12
URL: http://antonsmamma07.babyblogg.se
Postat av: Jonna

Vad roligt! =) Jag chansar på att det blir en bebis mellan den 16-19:e, hehe. Men mest tror jag på den 17:e!

2008-09-15 @ 18:09:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0