Förlossningskurs

Nyss hemkommen från Östra sjukhuset och förlossningsförberedande kursen, det tar sin lilla tid att åka dit kommunalt och dessutom så var spårvagnarna fullproppade med otäcka barn som spelar Gothia-cup (fy fan vad glad jag är att jag slipper pendla varje dag nu när det är fotbolls ungar ÖVERALLT!).

Kursen var kanonbra, hade återigen problem med att hitta dit, sist sprang jag och Mikael omkring och letade efter Kvinnomottagningen tills vi var helt svettiga och det var samma sak idag, bara att jag inte kunde röra mig lika fort. Till min glädje fick jag syn på en liten tant som körde en matvagn och hon räddade mig från mitt öde och lät mig åka med henne och matvagnen i personalhissen upp till förlossningen, sedan lyckades jag faktiskt hitta rätt på egen hand.
Kursen hölls i en aula och givetvis var jag inte bara sissådär 15 år yngre än samtliga deltagare, jag var dessutom den enda som var där ensam- så jag kunde inte låta bli att känna mig som om en riktig outsider fastän jag vet att det är fånigt att oroa sig över att folk ska tro att man är en dum unge som blivit påsatt på fyllan och inte vet vem som är pappa till bebisen. För det är ju rätt långt från verkligheten.
Barnmorskan som höll i kursen hette Cilla och jobbade på specialförlossningen på Östra, hon var verkligen kalasbra. Hennes dator var sönder så hon kunde inte visa en enda bild men det var riktigt intressant och aldrig långtråkigt ändå, trots att hon bara babblade och hade en babydocka och ett skelettbäcken som enda rekvisita. I dag gick det igenom hur förlossningen startar, de olika stadierna medan man öppnar sig, kejsarsnitt, sugklocka och britstningar. Jag har en tendens att bli yr i skallen och väldigt, väldigt blek av att bara lyssna på sånt där men jag höll mig alert hela tiden med undantag för när hon pratade om moderkaksavslossning och vad man ska göra om vaknar av stora blödningar, ska väl erkänna att jag kände mig lite skraj när hon pratade om katastrofsnitt och bebisar som inte får något syre heller, men jag hade bunkat upp med apelsindricka som jag hällde i mig som tröst.

Intressanta saker jag lärt mig (trots att jag känner mig löjligt påläst):
* Det är inte farligt om man blöder innan förlossningen så länge det är en SLEMMIG blödning, för det betyder i stort sett alltid att det är delar av slemproppen som lossnat. För övrigt så berättade hon att folk ibland tar med sig sina slemproppar till sjukhuset i glasburkar efter att dem har lossnat och plumsat ner i toastolen, fy fan vad vidrigt...
* Vid kejsarsnitt får pappan ha operationskläder såklart, men även en bricka på bröstet där det står "Pappa" för att ingen ska råka förväxla honom med en doktor... (tyckte att den biten var grymt gullig!).
* När dem fäster en skalpelektron i bebisens huvud för att mäta hjärtaktiviteten så är det en liten pigg på elektronen som borrar sig in under bebisens hud och fastnar där, tyckte att det lät skitvidrigt men den måste ju sitta fast på något vis, jag hade föreställt mig en liten magnet innan, hehe.
* Man måste få i sig något sött under förlossningen, vägrar man äta eller dricka något annat än vatten så måste man få ett dropp med sockerlösning. Vattnet ger ju ingen energi.

Nästa vecka ska hon prata om tiden på BB, amning och lite annat smått och gott. Får se om jag kan lura med mig Mikael då, han har trots allt semester. Fast om han kommer sitta och se lika uttråkad ut som en del andra pappa gjorde så får han fan hellre stanna hemma, herregud att inte folk kan ta sig samman. Sedan fanns det en hel del jobbiga, "klämkäcka" pappor som jag spydde på, jag klarar inte av män i 35-årsåldern med ryggsäckar och för korta khakibyxor som ska försöka skämta hela tiden och skratta högljudda hästskratt.
Förresten så var den en blivande mamma som hade med sig sin dotter på kanske fjorton år som också skulle vara med på förlossningen av den nya bebisen, hon stirrade väldigt konstigt på mig men jag förlät henne hjärtligt när hon kom fram och sa "Gud vad du är lik Liv Tyler!" till mig i pausen. Jag blev alldeles förlägen och fnissade belåtet. Liv Tyler är ju het som få och det var precis vad jag behövde just nu eftersom jag känner mig väldigt, väldigt osexig. Mikael kallade mig för hans lilla kalkon igår när jag låg i fåtöljen med korsade ben och magen i vädret som en stor boll, och jag insåg verkligen vilken klockren liknelse det var.
Nu ska jag vila mig lite innan jag börjar spåna på dagens middag.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej. Jag har en fråga som kanske låter konstig, men jag ställer den ändå.. I början av din graviditet, kunde du dra in magen då? Alltså, om den var sådär bäbis svullen, kunde du ändå dra in magen lite då? Jag är nämlig orolig för att jag är gravid.. Jag har svullnat lite över min mage och har räknat ut att om jag är det så är jag i omkring 4 veckan.. skall göra ett test på fredag..

2008-07-02 @ 20:00:51
Postat av: Sarah

Gothia cup börjar den 13 juli, jag antar att alla ungdomar är där och spelar Partillecup som är en handbollscup ;)

2008-07-03 @ 18:11:48
URL: http://www.metrobloggen.se/evelinassyster

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0