Dumma människor...

Snokar i en hel del människors bloggar och däribland en som ägs av en tjej som har en dotter på 15 månader och går på socbidrag. Ska väl påpeka direkt att jag inte tycker att det är något fel att få pengar av soc om det inte går att lösa på annan väg, själv fick jag hjälp med hyran under två månader när jag blev arbetslös och inte hade rätt till a-kassa för att jag var för ung.
Men i alla fall så beklagar sig bruden över hur fattiga dem är och bla bla bla och i nästa inlägg så har hon varit iväg och köpt ett par skor till sin dotter för närmare femhundralappen och shoppat loss på kredit på nätet ("buhu, hälp vad har jag gjort?...Hur ska jag kunna betala detta?). Jag blir så trött.

Brukar kolla på Lyxfällan på teve bara för att det är så kul att se alla ekonomiska puckon få utskällningar, jag brukar vara elak och hålla tummarna att kronofogden ska dyka upp eller att dem inte ska få nya banklån och i slutet blir jag alltid rätt sur när programmets deltagare får en liten present, resa eller dylikt för att dem varit så duktiga och slutat handla för pengar som inte finns.
Vad fan rör sig i folks huvudet egentligen? Har man inte pengar och handlar ändå- det är efterblivet beteende. Det är oansvarigt, självupptaget och patetiskt, NEJ man kan inte "unna sig" en massa saker om man inte har pengar, NEJ man "förtjänar inget extra". Det värsta som finns är brudar som sitter som gråter över alla sina skulder som dem dragit på sig när dem köpt alla sina fina gucci-pucci-prada-prylar, och att alla tycker så synd om dem för att dem måste söka lycka i materiella ting för att dem mår så hiiiimla dåligt.
Jag har också mått jävligt dåligt i mina dagar och haft självkänslan i botten- jag lever inte över mina tillgångar ändå. Vill jag ha något köper jag det om jag har pengar, och har jag inte pengar köper jag det inte. Enkel ekvation.

Mina barn ska få lära sig värdet av pengar tidigt. Visst, jag vill skämma bort dem lite grann och köpa sånt som jag själv inte kunde drömma om som liten sedan när dem blir lite äldre men det ska bli på MINA VILLKOR (eller VÅRA såklart med tanke på att man är två om att uppfostra barn).
Jag tänker aldrig i helvetet betala dubbla priset för något bara för att det råkar ha ett märke på sig. Jag tänker inte köpa en ny version av något bara för att "alla andra har det" och om det skulle tryta bland stålarna en månad så får inköpen vänta helt enkelt om det inte är något akut.

Ha-galna människor är så jävla ytliga att jag bara vill kräkas, och det som är mest skrämmande av allt är att det verkar som om jag är den i stort sett enda som har något som helst pengasinne i det här avlånga landet.

Kommentarer
Postat av: Theres

Ja att inte folk lär sig med pengar, de flesta VET att man inte blir rik av att betala på kredit!!!

2008-08-12 @ 16:33:26
URL: http://theresh.blogg.se/
Postat av: Josse

Jag vet vem du menar (tror jag i alla fall)...Håller med dig!

2008-08-12 @ 17:36:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0