BVC-besök

Satan vilken hemsk huvudvärk jag har dragits med idag, så fort jag rör mig smäller det till i skallen, speciellt när jag reser mig upp. Stackars, stackars Sofia! Det är nog stressen inför dopet som ställer till det, haha.

BVC idag alltså. Det är världens jobbigaste uppförsbacke på väg dit, så jag förstår inte varför jag ska envisas med att promenera dit istället för att ta bussen varje gång... Fy fan vad jag hatar motion och att bli anfådd, kommer aldrig att se det som en bedrift att flåsa och bli svettig och en adrenalinkick är nog det SISTA det är. Speciellt nu på vintern är det överjävligt, för då blir man skitvarm samtidigt som man fryser. Fick ett jävla håll i sidan och värst är ändå den svidande känslan i halsen när man gör något jobbigt, blev helt rosslig och tvingades spotta- och jag kan inte spotta. Det blir alltid en lång slem/salivtråd istället för en loska som hänger och dinglar ner från munnen och vägrar släppa så att man får kleta bort det med handen- mysigt. Idag blåste det också så att jag fick spott i håret. Mmm.
Väl framme på BVC gick det bra i alla fall, Moa smilade upp sig för Sköterske-Linda och fick en massa beröm för att hon var så fin och knubbig och VÄLGÖDD som hon kallade det.
Dagens mått för Moa 4 månader:
Vikt: 7490 gram (mindre än jag hade väntat mig, men ca 700 gram sedan sist vilket är mycket).
Längd: 67,5 centimeter (jösses vad hon växer på längden alltså!)
Huvudomkrets: 42,5 centimeter.
Linda sa att hon var längre än hon är tjock, även om hon ligger över normalkurvan i både längd och vikt. Sen tillade hon att det ju inte är så konstigt eftersom att hennes föräldrar är så långa och smala och jag och Mikael blev glada och fnissade förtjust över smickret. Sen pratade vi om mat, Hon blev jätteimponerad över att jag kunde så mycket om bebiskäket och vad som gäller (snälla, det där kunde jag långt innan Moa föddes!), jag tycker att det är lite skrämmande att BVC måste informera om så simpla saker över lag, som att man inte ska lämna bebisen på skötbordet utan uppsyn eller att man ska koka nappflaskor. Vet inte folk såpass bör dem nog vänta med att skaffa barn eller se till att bli lite mer påläst rätt omgående... Linda såg helt häpen ut och nästan som om hon skulle börja applådera över att jag visste att man ska börja ge rotfrukter och att man kan slänga ner en klick katrinplommonpuré i gröten om bebis är hård i magen...

När vi ändå pratar mat så gjorde jag min första hemmalagade puré idag, och JÖSSES vad hon åt! Hon gillar burkkäket också men nu gapade hon så ivrigt och svalde att hon knappt blev kladdig. Märkte att det verkar vara lättare för henne att äta när maten inte är alltför rinnig, jag mosade ju bara potatis med smör så det blev ju inte lika löst som köpt puré och det slank ner lättare och åkte inte ut igen.
Det blev så mycket mos över att det räckte till en middag med köttbullar för mig och herrn. Käckans.

Mikael har varit och storhandlat idag, och då menar jag VERKLIGEN STORHANDLAT. Frys, kyl och skafferiet är överfullt, fan vilket vacker syn!
I kväll blir det ostbricka, har köpt en massa salta kex i diverse utformande och mjukostar med spännande smaker. Kan vara ett något nyttigare alternativ till vår vanliga chips-med-dipp-frossa.

P.s Linda, åkpåsarna hittar du hos www.freshmilk.se , och fler sidor, googla på Buggysnuggle! D.s  

Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag tycker att det är bra att BVC är övertydliga om såna saker för att det är kanske inte lika självklart för andra som det är för dig och mig. Det handlar inte om att man är en dålig mamma eller pappa om man inte kan allting direkt, det kanske mer handlar om att man är väldigt osäker. Man kan inte veta allt direkt när man får sitt första barn, man lär sig under tiden. Så där kan jag inte riktigt hålla med dig om att det är skrämmande, snarare är det jättebra.

2009-01-22 @ 09:58:05
URL: http://emeliiewallin.blogg.se/
Postat av: Linnéa

"Fy fan vad jag hatar motion och att bli anfådd, kommer aldrig att se det som en bedrift att flåsa och bli svettig och en adrenalinkick är nog det SISTA det är."



Kunde inte sagt det bättre själv! Skönt att jag inte är ensam om att tycka som du ;)

2009-01-23 @ 15:43:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0