No sugar, no bulls**t

I dag träffade jag en ny kompis. En underlig gammal man med hästsvans kom fram till mig när jag tog ett bloss utanför Lisebergstunneln i morse för att fråga vad klockan var. Man behöver inte vara ett geni för att inse att han sket totalt i klockan och förmodligen redan visste tiden eftersom man inte kan missa den gigantiska urtavlan på husfasaden. Konstiga människor har ju alltid dragits till mig, skulle tippa på att det beror på att dem känner någon slags samhörighet, men nu var det längesen det hände, bortsett från alla snorungar som tigger cigaretter är det inte många som närmar sig mig nu för tiden.
Min nya kompis, Jarmo, är störtcool. Han berättade att han hade tappat sin klocka, mobil och plånbok och jag betvivlar starkt att han hade någonstans att ta vägen för han förklarade att han varit ute hela natten. Tydligen hade han tagit hand om en kvinnlig bekant som blivit påpucklad av sin gubbe men som aldrig vågade göra en anmälan.
Tänk att stå där, hemlös och luspank men se förbannat pigg och nykter ut, med Iron Maiden-tröja och döskalleörhängen och samtidigt le. Han hade hittat ett halsband som han skulle lämna in till snuten, för att det verkade så personligt (två små ansikten var ingraverad), fastän man inte har en spänn och troligen hade fått en rejäl summa för det på pantbanken.
Stod och pratade med Jarmo en bra stund, han sa att han tyckte att det var så roligt att prata med mig eftersom dem flesta han mötte inte var så trevliga, och att folk viskade och pekade efter honom "Fan, det är tungt att höra att man tydligen ser så bedrövlig ut" sa han till mig. Sedan skildes vi åt efter att jag övertalat honom att gå till akuten och kolla upp sin lunga som tydligen gjorde ont dygnet runt. Gubben var rädd för sjukhuset och ville inte ta upp läkarnas tid om det skulle visa sig vara något ofarligt.
Stackars jävla Jarmo. Jag hoppas att jag stöter på honom snart igen när jag har kontanter på mig, fy fan vad beundransvärt att befinna sig på botten men ändå behålla sin stolthet och inte bli bitter. Han bad inte om en spänn eller ens en cigarett och jag är tveksam till om han hade tagit emot något om jag erbjudit. Han pratade om att han skulle köpa en laptop med trådlöst modem så att han kunde ha den med sig överallt. Det hade fan varit något, en hemlös stackare som sitter i pisstunneln på centralstation med en flashig laptop i knät. Jag hoppas att jag kommer få se det med mina egna ögon en vacker dag, ett litet bevis på att det omöjliga kan inträffa.

Idag är typ hela kontoret i Skagen så det är väldigt tomt, och jag har en massa svåra saker att göra. Blev nerskickad till arkivet igår eftermiddag för att hämta upp typ tretusen filer som jag ska gå igenom och leta efter massa viktiga papper. Problemet är bara att jag inte vet vad det är för viktiga papper jag ska leta efter, så nu plockar jag bara ut all skit som SER viktigt ut och kopierar det. Mitt jobb är så glamoröst.
Gillar fortfarande inte att dela rum med nya killen. Första dagarna trodde jag att jag skulle strypa honom. Det började med att jag strosade in i mitt rum i frid och fröjd när jag plötsligt stelnar till av anblicken att min hålslagare är inte bara borta, utan nya killen har den nu i sitt våld på SITT skrivbord. Muttrade lite och önskade död över honom och hela hans släkt och gick in och hämtade mammas hålslagare som jag demonstrativt placerade på mitt skrivbord. Förlät honom faktiskt för stölden eftersom mammas hålslagare var mycket bättre och jag kunde göra i hål bäst fan jag ville på bästa sätt. Tills dagen efter... Kommer på nytt in i mitt rum och upptäcker att min hålslagare är tillbaka hos mig, den stod vackert placerat där jag lämnat den. Blev väldigt glad i några sekunder tills jag insåg att "men vart fan har mammas hålslagare tagit vägen då?", vänder mig om i slow-motion mot fanskapets skrivbord och mycket riktigt- han har nu uträttat sin andra stöld. Inte nog med att han snor mina grejer, han snor dem igen när något bättre dyker upp. Bestämde mig då för att jag hatar fanskapet, och när han gick iväg för att hämta kaffe bytte jag ut hålslagarna igen, borde fanimej ha tagit båda två.
Förutom att han tydligen är en korp har han näsan i vädret dessutom. Han sitter och suckar hela tiden och när jag frågade hur det gick svarade han "Ja, vika kartor är väl inte min grej direkt". Förvandlades till en stenhård försvarare av företaget och ville krossa hans äckliga huvud med hjälp av hålslagaren och skrika "Men stick då för fan om det inte passar! Stick hem och gnid dig mot ditt fula civilekonom-betyg!". Det är fan inte tillåtet att klaga på min arbetsplats om man inte jobbar här, jag må gnälla mest av andra men jag är ändå lojal och tvekar inte att sparka tillbaks honom till Chalmers med huvudet före.

Oj vad skönt att det är helg i morgon, den här veckan har varit jävligt seg. Det blir långa arbetsdagar när man åker hemifrån sex på morgonen och inte är hemma förrän sex på kvällen, känns som om jag bara hinner äta och sen är det dags att sova igen. Det är inte långt att ta sig till jobbet egentligen men med alla byten så tar det en bra stund ändå. Men det bästa med att jobba och inte plugga längre är att även om man har mycket längre dagar så är man åtminstone ledig när man kommer hem, inga jävla läxor som ska göras eller prov som ska pluggas till. Skolsystemet är fan sjukt, inte konstigt att man blir skoltrött när man aldrig får en chans att vara ledig. Till och med loven gick ju åt helvete när man visste att man hade prov på måndagen därefter.
Alla sa att man skulle önska att man gick i skolan igen när man börjat jobba, men jag håller fast vid att nej, aldrig i livet. Jobbet blir ju jävligt långtråkigt, inget snack om saken, men nu tjänar man i alla fall pengar, man får något för tiden man lägger ner. Vad fan fick man i skolan 950 spänn i månaden (typ 30 spänn om dagen), stressmagsår och bra betyg kan man ju drömma om om inte läraren råkar gilla en. Inte ens betygen är något att ha, en kär väninna till mig hade 22 MVG när hon gick ut i våras och inte fan fick hon något jobb ändå.

Hörs i morgon allihop, kan inte nog poängtera hur tacksam jag är över alla läsare och hur glad jag är att ni lika troget loggar in och besöker min sida varje dag.
Dagens låt tillägnas Jarmo, en kampsång som är fin att ha i bakhuvudet när folk ser ner på en:

"Sug min"/LOK
Nu är jag trött på allt skitsnack!
Allt snack om vem som e störst
och vem som är bäst, vem som plockar hem flest brudar inatt
för jag vet hur det ligger till,
jag vet att ni ligger still
jag kan plocka fram allt om om jag vill,
jag skall tända min cigarr på din cigarill
och är det dags, så är det dags så,
det blir en praktig taktslakt inatt
vi är tillbaka i pölen och tvingar fram
svanen att ta tillbaks allt han har sagt
nu är det våran tur att säga vad vi tycker
eller bara spy galla över allt och alla
och fylla ert rövhål med vårt hyckel


Men nu är det slut
Du, du tror att du är bättre än mig. Sug min.
Nu kommer du ihåg mig, kommer du ihåg mig.


Ingenting kan stoppa mig,
du måste döda mig med dina bara händer
lägga mig i kista, gräva ner mig,
och pissa på den för att släcka elden.
Jag bränner mig ur alla burar,
alla material och alla murar
tegel eller armerad betong
rappande fånar eller falsk sång
Burar som är gamla, hårda, vridna
burar - i blank platina
Givakt! stå upp i din prakt,
Nu e det dags att bli avrättad
för tredje gången, med tredje skottet
det blir tredje livet, vi har fått det
och det på vår tredje fest
nej, just det, på vår fjärde fest


Men nu är det slut
Du, du tror att du är bättre än mig. Sug min.
Nu kommer du ihåg mig, kommer du ihåg mig.


Varje gång jag ser dig, stå och fåna dig
vill jag gå fram, puh! och sänka dig
med en trubbig gren av en
eller detta: denna låt av sten
För jag står över er
och ler mer när jag ser er hitta mina fel
för det är en hel del mer än vad ni ser
och vad ni ber om, nu e det vi som
chockar och partajar
som plockar bort handen när ni ramlar
vi som bjuder på sprit för att få er blinda
och sedan sätta krokben när ni famlar
din känsla för raka rör
är inte som Smillas känsla för snö
det är mer som min Cillas känsla för smör,
hon vet vad det är - men det är inget som hon gör!


Du, du tror att du är bättre än mig. Sug min.
Nu kommer du ihåg mig, kommer du ihåg mig.
Du, om du tror att du kan trycka ner mig. Sug min.
Nu kommer du ihåg mig, kommer du ihåg mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback