Graviditetsvecka 13

Din bebis väger nu 43-52 gram och mäter nu hela 6.6-7.9 cm mellan huvud och rumpa, vilket ungefär motsvarar storleken av en persika! Mer skall dock komma; fram till vecka 24 kommer din bebis att gå igenom en riktig växtspurt.

Moderkakan förser nu fostret med det mesta av de näringsämnen och syre som fostret behöver genom navelsträngen. Moderkakan är också utvecklad och redo att ta över hormonproduktionen från dina äggstockar. Moderkakan kommer att producera progestoron och estirol, två hormoner som är nödvändiga för graviditeten

Vävnaden som ska bli bebisens skelett gundläggs nu, särskilt i skallen, armar och ben. Ögonlocken möts nu och kommer inte att öppnas på nästan fyra månader. Ögonen som började på sidan av huvudet vandrar nu mot framsidan av ansiktet och sina slutliga placeringar. Vid en visuell undersökning skulle man vid den här tiden kunna skilja en pojke från en flicka då de externa könsdelarna börjat bildas. Tandanlag för alla 20 tänder är redan bildade och i halsen har stämbanden börjat att utvecklas.

Vid den här tidpunkten i graviditeten har du ett konstant flöde av graviditetshormoner i kroppen och illamående och andra tidiga symptom kommer sannolikt att börja avta. Eftersom andra trimestern närmar sig så kommer förmodligen även känslor av ängslighet och oro att börja avta i takt med att missfallsrisken minskar.
Du har antagligen gått upp i vikt och din midja har ökat i omfång. Kläder som tidigare passade sitter nu tight och känns obehagliga.


Den här veckan var illamåendet helt borta med Mosan, det tvivlar jag starkt på att det är nu. Men jag mår mest illa när jag är hungrig eller om jag tänker på något äckligt.
Börjar grubbla på när det är BF egentligen, jag räknar att jag är i vecka 12+3 idag medan både min barnmorska och gynakuten säger 12+5, men jag känner mig rätt säker på när jag hade ägglossning ändå så jag räknar med det sena datumet så slipper man bli förbannad sen om man blir flyttad (för ja, minsta lilla dag kan reta upp en när man väntar och väntar och väntar).
Har börjat drömma hemska drömmar. En klassiker som jag drömde MÅNGA gånger sist gång också är att jag dricker cider och blossar cigaretter och helt GLÖMMER att jag är gravid och får panik i drömmen sen. Och sen är det dom riktigt hemska drömmarna, jag har drömt att jag glömt bort Moa när vi har varit i stan (säkert en dåligt samvete-dröm) och värst av allt var när jag tog en tupplur på dagen och drömde att både Mikael och Moa hade ramlat ner från ett tak och dött, jag bara grät och grät och sprang ut i vardagsrummet och hulkade så att min kära familj blev förvirrade.
På tal om hysteriska gråtattacker, hyr INTE filmen "Anticrist" som finns ute nu. Första scenen var så vansinnigt brutal att jag panikgrät och Mikael blev helt ställd. Resten av filmen är pervers och bisarr, fast visst, sällan har vi pratat så om en film efteråt.   

Kommentarer
Postat av: Johanna

jag som hade tankar på att se den... hmmm... det kanske inte är så lyckat med mina blödiga graviditetshormoner?

men småsadist som jag är så kan jag väl inte låta bli... ;).

fler magbilder Sofia! Tycker det är sjukt kul o se hur magen växer, det är ju så olika från person till person!

Kram

2010-02-10 @ 11:23:44
URL: http://johannaaurora.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0