En rolig lista

Snodd av Josse. Det var jättelängesen jag fyllde i en lista och nu började det klia i fingrarna!

När fick du/ni reda på att du va gravid? - 27 december 2007 och 13 dec 2009 (det är något med mina ägg i december månad...).
Vad blev reaktionen? - Helt tokig av lycka både gångerna, men nu andra gången fick jag lite panik över att svärmor precis skaffat mig ett nytt jobb.
Var barnet planerat? - Väldigt planerade, jag gör ingenting halvdant.
Hur var dina "40" veckor? - Med Moa var det kanon bortsett från lite krämpor och samma sak den här gången, men jag vågar inte uttala mig än:) Jag älskar att vara gravid i alla fall och har turen att må bra.
Fick du bristningar? - Ja, och det förstår jag med den monstermagen. Nu har jag ju redan varit "uttöjd" en gång så jag hoppas på att slippa fler, men det är ju hormonellt också.
Hur många veckor och dagar gick du? - 42+6.
Hur mycket gick du upp i vikt? - 15 kilo. Den här gången ska jag vägra vågen, haha.
Vilken tid startade dina värkar? - Kl 14 måndag eftermiddag (15 sep).
Gick ditt vatten? - Nej, hinnorna togs på förlossningen.
Vem hade du med dig på förlossningen? - Mikael.
Hur var din förlossning? - Rätt vidrig, mest för att det tog sån tid och för att jag var så rädd.
Hur lång tid tog din förlossning? - 42 timmar.
Hur mycket gick du ner i vikt efter förlossningen? - När vi kom hem från BB hade jag gått ner alla 15 extrakilon, gick ner med under amningen (sen gick jag upp igen, haha).

Ditt barn

När va barnet planerat att komma? 3 september 08 (nu är den lille beräknad till 19-21 aug).
Vad trodde du det var för kön? - Flicka med Moa, nu tror jag på pojke.
Blev det en tjej eller kille? - Världens finaste tjeja!
När kom han/hon? - 17 september kl 09.42.
Hur mycket vägde han/hon? - 3690 gram.
hur lång va han/hon?? - 52 cm.
Vad fick barnet för namn? - Moa Emelie Veronika.
Vad har ditt barn för storlek på kläder nu? - Vi har precis bytt till 92.
Sovtider? - 06 till 19.30 utan middagslur.
Hur mycket väger ditt barn nu? - Svårt att säga, men jag tror inte hon väger många gram över 11 kilo, hon är lång men en speta som sin mor var en gång i tiden.
Det senaste utveckligen ditt barn gjort? - Just nu är det häftigt att man märker att Moa vet vart saker ska vara. Hon försöker ställa in petflaskor i kylen, stoppar blöjor (oanvända...) i blöjhinken, hjälper till att hänga tvätt på torkställningen och försöker klä på sig.

Kläder och saker:
Vart köper du dina barnkläder? - Gud, överallt! Men mest på Lindex.
En baby/barnbutik du gillar? - Finns det någon jag INTE gillar?
Nått märke du föredrar? - Molo, Mee too, Name it och allt annat färgglatt.
Vad är favoritplagget ditt barn har? - Oj då, hur fan ska man kunna välja? Men hon är stentuff i sina jeansleggings just nu i alla fall! 
Vad är det dyraste ditt barn har? - I klädväg är det nog vinteroverallen.
Senaste du inhandlade? - En gosedjursleopard (som Moa vet säger "grr"!).
Bästa leksaken ditt barn har? - För tillfället är det böcker.
Någon sak du VERKLIGEN ska spara? - I stort sett allt. Allt gör mig nostalgisk.

Om du fick välja:
Nytt eller begagnat - Nytt...
Ligg eller sittdel - Liggdel, praktiskt, varmt och bra.
Sovande eller vaken - Vaken såklart. Men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte pustar ut av lättnad när yrvädret sover.
Napp eller snutte - Napp, för det är kul att köpa.

Du som förälder:
Trivs du med föräldrarollen? - Självklart, Mosan är det finaste jag gjort:)
Är du stolt över ditt barn? - Vansinnigt stolt, tänk av JAG skapat något så ljuvligt!
Hur ser dina matvanor ut? - För tillfället bättre än vanligt, men det är graviditetens "fel":).
Stressar du mycket? - Stressar gör jag väl inte, men jag oroar mig väldigt mycket. Överdrivet mycket ibland.
Hur ser dina sovtider ut? - Nu har jag somnat 21 hela veckan men som ogravid sover jag från ca 23-06.
Vad gör du helst en fredag? - Lagar god middag och parkerar mig i soffan med Mikael och lillskiten. 
På vilket sett har du förändras? - Jag har inte förändrats så mycket, förutom att jag lärt mig att prioritera och är betydligt mer harmonisk.
Vad är det första du tänker på när du vaknar? - Jag är zombifierad och tänker inte.
Umgås du mycket med andra föräldrar? - Ja.
Vad är bäst med att fått barn? - Det är oslagbart och omöjligt att förklara. En kärlek man aldrig känt innan.
Och slutligen.. hinner du med "egen tid"? - Ja det gör jag, vi har fått bukt på dom sena nattningarna nu så jag är mer än nöjd med ca 2 timmar egentid på kvällarna (dessutom är jag ju på jobbet hela dagarna just nu!).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0