Obehagliga sanningar jag har insett under mitt år som mamma

Snart fyller fjärsingen ett år och filosofisk som jag är har jag sammanfattat en liten lista på sådant jag inte hade en aning om tidigare:

- Det är skillnad på trött och trött. Sömn är grymt underskattat innan man får barn. Förr var man trött när man hade råkat sitta upp till klockan 02 på natten och tittat på film när man skulle upp tidigt och jobba dagen efter- tro mig, det är inte trötthet, det är lyx. Trött på riktigt blir man när man inte har fått sova när man själv vill på ett år och är en vandrande jour dygnet runt som när som helst kan väckt igen när man väl sover.

- Om man räknar med att jag bytt minst sju stycken blöjor om dagen det senaste året resulterar det i 2555 blöjbyten hittills (låt oss dra av ungefär 100 byten som herrn i huset avklarat).

- Även jag kan bli tjock. Efter att ha kunnat äta vad jag vill i tjugo år (och då har jag fan inte snålat med maten!!) så fick jag äntligen vad jag faktiskt förtjänar, fettvalkar. Ämnesomsättningen blev helt kaputt, och det retar mig något vansinnigt. Speciellt när jag faktiskt var smal igen de två månader jag ammade, tji fick jag! Alla gravida kvinnor maler på om hur smala dom ska bli efter förlossningen och det gjorde även jag, vilket är väldigt skrattretande såhär i efterhand.

- Jag tycker att alla andra har det oerhört lätt och är allmänt triviala och ytliga och kan inte för mitt liv förstå vad jag gjorde hela dagarna innan jag fick barn och tycker att det är obegripligt att inte alla tycker att min bebis är bäst i världen och att jag är en superhjälte som är mamma. Jag nickar menande åt varenda mamma jag ser och mumlar om att barn är meningen med livet. Och det tycker jag också, men kan även erkänna att jag inte läst en dagstidning på ett år, jag lägger alldeles för mycket tid på att fundera ut Moas outfit inför dagen som ska komma och sorterar Moabilder i olika mappar efter kategori. Det kanske börjar bli dags att återvända till verkligheten.

- Det lurar faror överallt, inte bara tippande möbler, vassa föremål och eluttag utan mycket värre saker som människor som vill sparka/slå/kidnappa/döda mitt barn, och de där människorna kan i stort sett vara vem som helst man möter på gatan. Fast jag har blivit SÅ mycket lugnare med tiden, nu skriker jag inte "schas!" till fåglar som flyger förbi min barnvagn.

- Moa har ätit minst två barnmatsburkar om dagen sedan hon var fem månader. Det blir en total kostnad på 3780 kronor för endast barnmat de sista sju månaderna om man räknar med att varje burk kostar 9 kronor i snitt, och då kan jag ju lägga till att hon äter ersättning, välling, yoghurt och gröt varje dag också.

- Moas garderob är ungefär fem, sex, sju gånger så stor som min egen. Eftersom att jag är allmänt fet och ganska fattig så har jag omedvetet låtit min fåfänga sida satsas på Moa istället, jag lägger mer tid på att göra i ordning henne när vi sak iväg än på att göra i ordning mig själv. Skrämmande, varningsklockorna ringer! Men det är ju så mycket roligare att klä upp lillfjärt, den vackraste flickan i världen än hennes dassig mor:P

Massa obehagliga sanningar, och ändå är man lyckligare än någonsin. Knepigt va!

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Härligt att läsa:)

2009-08-26 @ 18:55:40
Postat av: Theres

Du är sååå duktig på att pricka rätt!! :D

Å de roligarste av allt. Man kan faktiskt tänka sig göra om detta igen, å igen, åigen... :D

2009-08-27 @ 09:52:16
URL: http://theresh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0