Barnmorskebesök

Så var man hemma igen!
Det gick finfint hos barnmorskan, här är mina siffor- ska försöka förklara lite vad det betyder:

SF-mått: 23. (Måttet på min livmoder, jag ligger precis på kurvan så min bebis är inte alls liten utan helt normal! Ha! Skönt att veta, nu tycker jag bara att det är bra att jag har min lilla kulmage trots att folk tror att man skämtar när man säger att man är i sjätte månaden...).
Bebis hjärtljud: 132 slag/minut. (Skrocket säger att det är en flicka om det är över 140 slag i minuten och en pojke om det är mindre än 140- så nu blev jag givetvis genast lite tveksam, hehe. Man ska inte lita på det där alls, det varierar hela tiden beroende på om bebis är vaken eller inte och så, men ändå- förra gången vi lyssnade på hjärtat var det 150 slag/minuten).
Blodtryck: 120/70. (Wihoo, för första gången i mitt liv har jag ett helt normalt blodtryck och det är inte lågt som det brukar, galet skönt. Hoppas bara att det inte blir högre!).
HB-värde: 107. (Järnvärdet i blodet, och mitt värde var jättedåligt så nu har jag fått köpa tabletter och ska äta två om dagen vilket man tydligen blir sjukt förstoppad av- stackars, stackars mig!).
Viktuppgång: 0,5 kilo sedan inskrivning. (Förbannat, jag som trodde att jag hade lagt på mig flera kilon. Barnmorskan tittade sådär elakt på mig igen och såg skeptisk ut när jag sa att jag åt som en tok, undrar verkligen varför jag inte lägger på mig? Men det lär väl komma förr eller senare...).

Jag ska dit igen på en extrakoll om två veckor redan för att se om mitt järnvärde har blivit bättre.

Efteråt sprang vi i stan och kikade, jag var inne på Gina Tricot (min älsklingsaffär) i FYRTIO minuter och velade runt, det är sjukt svårt att handla kläder när man ska tänka på ifall det är lagom längd, lagom bredd för magen och plats för tuttarna. Till slut köpte jag nya leggings (yay!), en beige tunika och en blåvit-randig lång t-shirt som jag har tänkt använda som klänning- mkt trevliga plagg! Försökte fixa bild på det men det funkade inte från Ginas hemsida...
Sedan fnissade vi över bebiskläder på HM och sedan handlade Mikael en massa nya kläder igen, blev återigen förbluffad över hur snabbt killar köper kläder.

Nu är vi i alla fall hemma och jag har precis slukat tre mackor med makrill i tomatsås på... Ikväll blir det lasagne och filmtittande tror jag och i morgon ska vi som sagt på dop- ska bli trevligt.
Fick för övrigt rosor i dag med, jättefina rosa den här gången. Jag måste ha varit väldigt, väldigt snäll det sista.

Kommentarer
Postat av: Anonym

ta kort på kläderna,nyfiken :)

2008-05-23 @ 15:53:44
Postat av: stina

javisst,vill se kläder! ännu mera rosor,vilken charmknutte du har då ;P ha en trevlig helg!

2008-05-23 @ 15:58:36
Postat av: Anonym

Hej Tobiq! Jag vill säga att jag gillar din blogg, läser varje dag:). Tycker du verkar va en väldigt trevlig o gullig tjej:)

vad fick du namnet tobiq ifrån?

2008-05-23 @ 16:02:08
Postat av: Linnea

Åh din gris som fortfarande kan handla på Gina Tricot.... :P Själv tänker jag inte köpa några nya kläder förrän min bebis kommit ut och jag gått ner minst 20 kg! Okej, inte förrän bebisen är ute i alla fall...

2008-05-23 @ 22:23:10
URL: http://nea.babyblogg.se
Postat av: Linnea

Förresten, om du nu skall äta järntabletter så tänk på att ta linfrö eller katrinplommonjuice eller nåt för att motverka förstoppningen! Linfrö är väldigt bra.

2008-05-23 @ 22:24:24
URL: http://nea.babyblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0