Förlossningstankar-Bedövning

Nu är det bara nio veckor kvar tills det är dags för bebis att komma ut, och jag är FORTFARANDE inte nervös! Är fortfarande mest rädd för att det ska vara helt packat med folk på BB så att jag måste dela rum med någon otäck mamma och att Mikael inte får stanna kvar över natten.

Bedövning
Jag har tänkt att jag inte ska planera allt för mycket när det kommer till smärtlindring, jag har ju ingen aning om hur ont det kommer att göra och vill inte vara inställd på det ena eller det andra, har jag riktigt jävla ont tänker jag inte vara någon superkvinna och vägra bedövning bara för att jag ska vara så jävla naturlig och duktig...
Bedövning som lockar:
Lustgas:
Helt ofarligt för både mig och bebis och dessutom är det lite roligt att se om man kommer sluddra en massa konstigheter som kvinnor höga på lustgas brukar göra.
TENS:
Består av en massa små elektroner som man fäster där man har ont, vanligtvis på magen och i svanken som sedan ger små elchocker som ska lindra smärtan, man har någon slags dosa som man styr elektronerna med själv så att man kan höja och sänka effekt beroende på hur ont det gör. Låter verkligen som min grej, så snart ska jag kolla upp med min barnmorska om dem har några TENS-apparater som man kan låna, tydligen är det bra att ha hemma och öva innan det är dags att föda.
Bedövning som lockar lite mindre:
EDA/ryggbedövning:
Jag vill absolut inte ha ryggbedövning om jag inte måste, tanken på att föra in en nål och sedan en kateter i ryggmärgen gör mig väldigt illamående, jag blir ju helt yr i skallen bara av ett stick i fingret. Fast om man tänker på hur jävligt det är med en rejäl mensvärksattack och sedan tar det gånger hundra så kommer jag nog inte bry mig längre utan kommer nog att vråla efter ryggbedövning.
Akupunktur:
Som sagt- nålar är inte min grej, får panik av tanken på att tusen små nålar sitter i min tinning eller mellan tårna eller vart man nu sätter dem, hur fan ska man våga röra på sig?
Bedövningar som är helt jävla uteslutna:
Kvaddlar:
Går ut på att man sprutar in sterilt vatten i svanken eller vid blygdbenet och får en "tillfällig smärtchock" som ska sätta fart på kroppens egna endorfiner för att lindra smärtan. Problemet är bara att jag hört många som tycker att sprutorna gör mer ont är hela resten av förlossningen och det är inte ens säkert att det hjälper. Så nej tack.
Morfin:
Låter jävligt lockande med det påverkar bebisen och nej, jag tänker inte låta min unge bli påverkad av något sådant.
Det finns fler bedövningar man kan få men dem är sällsynta och används sällan, och förhoppningsvis slipper även jag det.

En liten bildshow får ni också, morfin och kvaddlar orkar jag inte leta bild på, det är helt enkelt sprutor!
Från vänster: Lustgas, TENS-elektroner, EDA/ryggbedövning och sist akupunktur.


          


P.s Fick en kommentar om att jag skulle hojta om jag ville ha designhjälp, det vill jag gärna eftersom att jag inte har en susning. Mejla mig om du vill hjälpa till!:) [email protected] )

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0