Vecka 13

Idag har jag massor att göra och är redan lite stressad över att jag vaknat såpass sent och inte kommit igång än.
Men det är ändå en ny graviditetsvecka och jag vore galen om jag inte visade lite respekt för det (i form av blogginlägg, hehe...). 
I går fick jag en jättesöt kommentar om att jag var "fint" gravid och då blev jag jätteglad. Tyvärr måste jag ju erkänna att det ju förmodligen bara är gas och svullna tarmar som ger min mage dess trevliga rundning så vänta bara tills de riktiga bebiskonturerna börjar visa sig!
Tack för en massa andra söta kommentarer också för övrigt, tycker inte riktigt att jag förtjänat dem så som jag slarvat med bloggen sedan årsskiftet. Dem gör mig i alla fall belåten och mallig som en gås!

PREGNANT-NEWS OF THE WEEK
Vecka 13
Eventuellt illamående i början av graviditeten har för de flesta kvinnor upphört helt, vissa känner dock av illamåendet under hela graviditeten. Från och med nu kommer livmodern att växa i en i en jämn och märkbar takt. Risken för missfall har minskat med ca 65 % när man kommit in i vecka 13 och den första tredjedelen av graviditeten är tillända.

Barnet är nu 11 veckor gammalt och ca 65-78mm långt från huvud till stjärt. Det är färdigbildat i den mån att barnet nu bara ska växa och mogna, tills att det kan överleva utanför sin mammas kropp. Inälvorna har nu börjat förflytta sig längre in i kroppen. Bukspottskörteln börjar producera insulin och levern börjar utsöndra galla. Barnets hals är färdigbildad och redan tillräckligt stark för att barnet ska kunna röra på huvudet. Ögonen flyttar sig till sitt läge på framsidan av huvudet och även öronen intar sin normala position. Det finns forskning som tyder på att barnet börjar uppfatta ljud nu. Öronen är färdigutvecklade först i v.24 men man tror att fostret hör med hjälp av receptorer i huden som tar upp vibrationer.
image22

Ser ni vad söt han har blivit nu! Han ser verkligen inte ut som en jätteräka längre som i vecka 6 när vi bara garvade åt bilderna. Jag vet att jag tittade på bilder från vecka 13 eftersom en bekant befann sig i den veckan då och var jätteavundsjuk på att min bebis fortfarande bara var en klump med fenor. Nu är det ju en helt riktigt bebis i miniatyr. AWESOME.

Som sagt ska jag snart börja städa för i morgon kommer svärföräldrarna hit och ska käka middag. Jag och svärmot ska laga lasagne tillsammans vilket kommer innebära klockren förnedring eftersom att jag alltid blir helt handfallen när jag ska laga mat med någon annan, det brukar sluta med att jag bara sitter och stirrar på en köksstol. Undrar om hon kommer bli skraj över all ost jag har i, hehe. Men ska det vara bechamelsås så ska det!
Vi ska även åka och handla en tripp, bland annat ska vi stanna vid Toy´R´us och köpa lite leksaker till kommande syskonbarns födelsedagar. Får se om det är fysiskt möjligt för mig att gå förbi bebisavdelningen utan att köpa en leksak till bebben i magen. Jag menar, det är ju mindre än 6 månader kvar nu, dags att skynda på! Hehe.

Nej, nu ska jag ta mig i kragen. Återkommer.

Kommentarer
Postat av: Linnea

Men du har ju bättrat dig och nu skriver du ju typ flera inlägg om dagen! Du är jätteduktig! hehe.. =) Tycker det är roligt att läsa många inlägg, hellre än långa!

2008-02-22 @ 12:57:32
URL: http://nea.babyblogg.se
Postat av: Sara

Det är skiit kul att läsa din blogg..Den är verkligen jätte rolig och jag gillar ditt sätt skirva. Det är så levande typ. Haha, låter som värsta smörisen nu men jag menar det!
Håller med Linnea. Hellre många än långa:P (Blogginlägg alltså)
Måste bara fråga om du har förhoppningar om att få en pojke då du refrerat till bebisen som "han"?
Ajja hur som helst så önskar jag dig massa lycka till med allt! Kram

2008-02-24 @ 01:29:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0