Vecka 12

ÄNTLIGEN går jag in i ljuvliga vecka 12, nu ska man tydligen verkligen kunna pusta ut, bara en yttepytteprocent av alla missfall inträffar nu. Även om jag är rätt hundra på att jag kommer kolla trosorna efter blod titt som tätt i alla fall. Man kan inte lita på någon...

Har varit på Arbetsförmedlingen idag igen, för omväxlings skull sådär. Ingenting vettigt sades som vanligt, fick bara med mig några utskrifter på fåniga sommarjobb. Hur som helst så var det gött att komma iväg i alla fall för solen skiner för fullt idag med, herregud, två soliga dagar i rad, det måste ju vara någon form av svenskt rekord!
Promenerat en hel del och kikade in en snabbis på HM, sedan blev det för varmt. Klarar verkligen inte av att vara inne i svettiga affärer nu med jacka och halsduk och grejer, och jag kan inte ta mig något heller för tröjan jag hade idag var ganska kort och hade blottat den fula tygkanten på mina mammabrallor.
Så jag tog en sväng till affären istället och köpte frukt och grönsaker för 200 spänn. Det är inte speciellt konstigt att folk äter skitmat när en ynka liten påse med wokgrönsaker kostar nästan 30 kronor, och då räcker dem MAX till en middag. Jävla skitpriser.
Sedan hade jag fått ett kanonskoj brev när jag kom hem, så dagen blev extra trevlig. Har fått remiss till stora ultraljudet på Östra, måste vänta enda till vecka 19 men ändå- gud så kul det ska bli. Man måste tydligen betala för ultraljudsbilderna, det tycker jag var alldeles utomordentligt snålt. Men helt klart värt pengarna kan tilläggas.

PREGNANT NEWS OF THE WEEK:
Vecka 12
 

I vissa landsting erbjuds man i vecka 12-14 att göra ett NUPP / KUB-test, vilket innebär att man via ultraljud gör kontroller för att utläsa eventuell förhöjd risk för kromosonskada. Runt v.12-14 erbjuder många landsting även ett läkarbesök.

Ditt barn är ca 60mm långt från huvud till stjärt och vikten är omkring 18g. Barnets huvud blir rundare i formen och hon eller han ser mer och mer ut som ett människobarn från topp till tå. De inre organen fortsätter att utvecklas, speciellt hjärnan. Fingrar och tår har delat på sig och skelettet blir allt hårdare. Könsorganen börjar formas i enlighet med fostrets kön.

Hypofysen som sitter på hjärnans undersida, börjar producera hormoner och stämbanden börjar bildas. Barnet rör sig alltmer i livmodern och kan le, rynka pannan och suga på tummen. Matsmältningssystemet klarar nu att tillgodogöra sig glukos (socker) och navelsträngen transporterar näring och avfallsprodukter mellan moderkakan och barnet.

image15


Nu kom det med en konstig ruta av någon anledning, den här bloggen är tamejfan krånglig! Ingen som kan förklara hur man lägger i videoklipp förresten? Snälla söta rara?

Kommentarer
Postat av: Therese

Gud va mycke ett foster växer på bara 12 v. är helt faschinerad över naturens gång faktiskt. jag har en bok hemma om hur fostret o allt de där går till under alla 9mån, har du säkert åxå, och jag måste vara knäpp som halvt o halvt redan kollar på sånt, men längtar man så längtar man! =)

2008-02-15 @ 13:06:27
Postat av: Josefin

Tips, lägg upp den på youtube och sedan lägger du upp den här därifrån.

2008-02-15 @ 14:25:11
Postat av: Nathalie

Om du är inne på youtube dyker det upp en html kod i en gul ruta till höger om filmen. Kopiera in den och klistra in i html kodsdokumentet som finns när du skriver bloggen. tryck på spara.Då dyker det upp en gul fyrkant som är "filmen" och då kan du bara sätta in den i texten där du vill ha den.
Grattis förresten igen och lycka till med bebin! :)

2008-02-15 @ 22:06:20
URL: http://natuschi.blogg.se
Postat av: Linnea

Ööhh.. ledsen att behöva krossa din lättnad, men det är liksom när du har GÅTT tolv fulla veckor, alltså när du går in i vecka tretton, som du kan pusta ut... tokfia! :) (men du kan nog va rätt lugn ändå gumman) kram

2008-02-15 @ 22:58:14
URL: http://nea.babyblogg.se
Postat av: Nyfiken

Hej, undrar bara över vart du hittar PREGNANT NEWS OF THE WEEK som du skriver med.
Har letat på internet men hittar inte det. Inte så bra som det du har skrivit.
Har nämligen nyss plusat och vill gärna skriva sånt jag oxå.

2008-02-18 @ 11:15:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0