Tisdag

Det lilla barnet sover sött. I natt var det faktiskt sömnrekord, Moa sov hela kvällen men somnade ändå runt 23 utan allt för mycket protester och sov sedan som en liten ängel till 09.30 på morgonen! Hon ylade till lite runt klockan 7 men somnade till vår förvåning om igen. Det känns sjukt konstigt att sova så många timmar utan avbrott! Och välbehöveligt eftersom hon krånglat hela helgen och verkat livrädd för att somna. Fan vilken tur vi har haft med en bebis som sover hela nätter, det är få förunnat! Är livrädd att vi ska få igen detta med nästa bebis, vilken chock det kommer bli om den vaknar varannan timme dygnet runt som de flesta nyfödingar. Fast å andra sidan har ju jag haft det tufft på så sätt att Moa VÄGRADE ligga någon annanstans än PÅ MIG och sova i två månader, de flesta bebisar brukar man ju faktiskt kunna lägga ifrån sig i alla fall en liten, liten stund. 

Igår var jag ute på min tredje ensamutflykt sedan Moa föddes. Ganska trista utflykter visserligen, första gången var jag på akuten med mitt förbannade munsår, andra gången på ett fullsmockat Ullared och igår hos tandläkaren.
Tandläkarbesöket kan beskrivas med ett ord, SMÄRTA. Jag gjorde ju tandavtryck till en nattskena, och det går till som så att tandis fyller en liten metall"spade" med lera och kör in den i munnen på mig så att jag får bita i leran tills den stelnar. Underkäken gick rätt smärtfritt men när avtrycken skulle göras på överkäken väntade galningen för länge och leran stelnade ordentligt och satt FAST. När hon drog i hela kalaset kändes det som om varenda tand skulle följa med ut i bara farten och jag viftade som en galning och pep "aaaaaj", då tar brutala tandjäveln tag i min panna och bänder loss leran med all sin kraft, det var en sjukt traumatisk upplevelse och jag spottade mängder av blod. Dessutom hade något äckel innan mig gurglat sig i handfatet bredvid stolen och när jag skulle spotta vatten såg jag en massa äckliga matrester och höll på att kräkas- jag har väldigt lättretade kväljreflexer. 
Som om inte detta vore illa nog fick jag en ny tid för att ta ut helveteskapet TJUGOSJUNDE JANUARI! Det är ju skitlång tid kvar och dessutom är Moas dop helgen innan, jag som SÅ GÄRNA ville vara tandställningsfri då och slippa se ut som ett monster i käften. Fy fan vad ledsen jag blev, så jag ska ringa och försöka få en tidigare tid, men det är nog rätt lönlöst eftersom att tiderna hos tandregleringen är jävligt fullbokade. Mikael tycker att jag är töntigt som gnäller nu när jag ju faktiskt haft tandställningen i fyra och ett halvt jävla år utan att klaga men nu inser man ju att slutet är nära, innan kändes det som att jag skulle gå med skiten för alltid. Buhuuuuu!

Idag har skruttan badat, det är inte roligt att bada henne längre eftersom att lägenheten är för kall för att bada bebisar i. Elementen står på max överallt och jag försöker vara blixtsnabb varje gång jag fiskar upp henne ur baljan och ner i badcapén men hon fryser alltid och blir jätteledsen, idag blev jag så förtvivlad när jag torkade henne och hon hade gåshud på sin lilla, lilla babyrumpa att jag struntade i att torka klart och slängde in henne i min morgonrock så att det blev hud-mot-hud-värme och mys. 
Det bådar inte gott inför morgondagens vaccinering att jag får ont i hjärtat bara hon fryser, hur fan kommer det inte att kännas när hon skriker av smärta då? Herregud, jag kommer att bryta ihop på BVC. HOPPAS att hon inte reagerar på vaccinet och får ont efter sticket och feber!
Nu ska jag klä på mig och bege oss ut på en promenix med vagnen och handla lite när plutten vaknar. 


 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Det kommer säkert gå jättebra imorgon på vaccinationen (även om jag - som du - ryser vid själva tanken). Ett tips mot fryset efter badet är att duscha innan så det är varmt och gosigt i badrummet. Eller bara spola lite varmvatten i duschen ett tag... Kanske?

2008-12-16 @ 16:33:38
URL: http://klutt.blogspot.com
Postat av: Malin

Det kommer gå bra imorn. Ju mer du stissar upp dig ju mer blir hon påverkad oh grinig...

2008-12-16 @ 16:38:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0