Friday night

NU sover Moa, efter en ganska lång nattning. Hon somnade som en sten vid 21 när hon hade käkat men vaknade av någon anledning en liten stund efter att jag lagt henne i sängen och vägrade somna om. Egentligen är det lite skitsamma när hon somnar nu eftersom vi är lediga och kan sova sent i morgon, men jag försöker hålla på våra rutiner och dessutom hade jag ställt in mig på att "nu ska ungen sova och jag ska få mysig egentid". Då blir man frustrerad när hon segar och är sådär äckligt pigg som bara en bebis som bör sova kan vara.
Tröttnade och lämpade av henne hos Mikael men faktum är att han suger på att få henne att sova- i alla fall jämfört med mig. Det här hushållet hade gått under utan min närvaro. Dessutom har han ingen tålamod och frustar och suckar irriterat efter bara några minuter. Så mamma fick ta över.

Idag har som vanligt inte gjort speciellt mycket. Har varit på promenad, hyrt film och handlat lite käk och ätit tacos- gud så gott.
Mina böcker från Bokus anlände idag, jippie! Har köpt "Viskningar" av Dean Koontz till min mor i julklapp (den är skitbra!) och två böcker till mig själv, dels "Växa och upptäcka världen, sju  utvecklingssprång under barnets första levnadsår", vi har redan klarat av tre av de jobbiga sprången. Och boken "Hur du överlever ditt första år som mamma" Har redan läst ett par kapitel och GUD vad jag ångrar att jag inte köpte den boken INNAN Moa anlände så att jag var beredd- den är helt klockren!
Här är ett litet stycke ur förtexterna:

"Så nu när barnet är fött är det värsta över? Eller?
Varför? Gastar du. Varför berättade ni inte för mig hur ONT det egentligen gör att föda barn?
Tja, för det första visste vi att du inte skulle trott oss och för det andra ville vi inte skrämma dig.
Alla blivande mammor, oavsett om de är gravida, ska adoptera eller har beställt på postorder bär med sig en skimrande bild av moderskapet som de har putsat och polerat sedan de var små; ett slags hopkok av det moderskap de själva blivit utsatta för, det de önskar att de fått uppleva och inslag av allt för mycket tevetittande.
Oddsen är stora att den rosaskimrande bilden inte innefattar stygnen, känslan av att blivit överkörd av en ångvält, värken och gud vet allt. Det läcker råmjölk från brösten, blodiga vidrigheter från slidan och en hel det tårar av av glädje och fruktan (ofta samtidigt). Och som ett hotande moln över allting ruvar den gnagande misstanken att livet som du känt det, är förbi (vilket för övrigt är helt riktigt).
Stora som små skalv kommer att drabba alla områden, från psyke till sexliv, från skostorlek till behåstorlek, från karriär till bil. Inget kommer att var sig likt. Det kan bli svårare, det kommer definitivt att bli underbarare men det kommer inte att bli sig likt.
Låt oss börja med den viktigaste informationen.
DIN BEBIS KOMMER INTE BARA ATT ÖVERLEVA DITT FÖRÄLDRASKAP, DEN KOMMER ATT STORTRIVAS OCH BLI DIN HERRE OCH MÄSTARE.
Ödsla inte ens en kalori av energi på att bekymra dig över att du är amatör eller huruvida du är kapabel till att ta hand om ett barn. Vi kan slå vad om att du kommer att uppoffra dig på alla sätt för att din förtrollade lilla diktator kommer att ha det bra".

Skitbra bok hur som helst, den ska jag tvinga på alla mina bekanta när dem ska föda barn, det är ett som är säkert!

Jag har FORTFARANDE inte bakat pepparkakor. Eller handlat klart julklapparna. Ska fixa detta på måndag tänkte jag och passa på att kila in på Nordea och öppna ett konto till vår lilla Moa så att diverse släktingar kan överösa henne med pengar så att hon får en trevligt buffert till sin artonårsdag (om det visar sig att hon är en galen partybrud som kommer bränna alla pengar på solsemestrar och sprit får hon dock vänta tills hon blir större och klokare och kan göra något vettigt med pengarna).
Själv hade jag 40 kronor att hämta ut på mitt sparkonto när jag fyllde 18, stackars mig. Jag var inget bortskämt barn minsann.
God natt på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0